Sistem autonom de monitorizare aeriana de anduranta mare a zonelor de interes – SAMO
Consorțiul proiectului:
- Universitatea POLITEHNICA Bucuresti, CCAS
- Agenția Spațială Româna
- Institutul Național de Cercetări Aerospațiale – INCAS
- SC ”Electromecanica Ploiești” SA
- Agenția de Cercetări pentru Tehnică și Tehnologii Militare
- SC Aero Tehnologie
- SC Syscom 18
Proiectul are un înalt grad de noutate fiind destinat monitorizării aeriene. Ca element de noutate tehnologică, faţă de variantele anterioare cu structură, realizate din fibră de sticlă, de data aceasta se utilizeaza materiale compozite carbonice, ceea ce asigura un bun finisaj combinat cu o bună rezistenţă pentru elementele de structură ale UAV-ului. Abordarea problemei echipamentului îmbarcat cu utilizarea unui calculator din clasa PC 104, de mici dimensiuni, fiabilizat, în clasa militară; utilizarea senzorilor inerţiali şi unghiulari strap down; utilizarea sistemul de operare QNX pe calculatorul îmbarcat pentru controlul proceselor în timp real; Faţă de sistemele UAV bazate pe “micropilot” livrabil „la cheie” (controller achiziţionat ca sistem integrat de dirijare şi comunicaţie), ale cărui modalităţi de întrebuinţare sunt fixate şi limitate totodată, sistemul descris SAMO are următoarele avantaje: – elaborarea unor proceduri de comandă mult mai complexe incluzând stări unde nu există senzori (scheme cu estimatori de stare);- rezolvarea “problemei inverse” (pe baza traiectoriei dorite se calculează comenzile) cu avantajul unei mai bune dozări a comenzilor dezbor;- creşterea performanţei senzorilor prin înlocuirea lor cu variante superioare sau prin filtrarea soft a informaţiilor furnizate;- continuarea misiunii de zbor, chiar şi în situaţia când senzori importanţi (GPS) au încetat să mai funcţioneze;- posibilitatea abordării problemei zborului în formaţie, cu fuzionarea informaţiilor primite de la mai mulţi senzori (data fusion);- manevre evazive faţă de un interceptor; dezvoltări ulterioare, prin includerea de noi senzori şi echipamente; Modele funcționale: Aparat de zbor; Cabina de comandă a zborului; Sistem îmbarcat de comandă-control zbor; Certificat de inregistrarea a desenului/modelului Nr. 019255 din 31.08.2010 Caracteristici tehnice:
-UPS ; – -sisteme de control ale mediului ; – -staţii de lucru pentru operatorul UAV, planificarea misiunii, înregistrarea datelor video transmise ; -staţii de comunicaţii. Software-ul de aplicatie a fost generat utilizand Microsoft Embedded Visual C++ 4.0, si are ca principala functionalitate mentinerea UAV pe o traiectorie prestabilita (incarcata si memorata initial), prin comanda digitala a servomotoarelor prevazute pentru actionarea carmelor. In acelasi timp, sistemul de comanda poate primi comenzi de dirijare de la echipamentul de receptie radio, pentru corectia traiectoriei. Informatia privind parametri de pozitie si de miscare este citita pe interfata seriala de tip RS-232C de la echipamentul MTI-G.Senzorul inertial MEMS integrat in dispozitivul MTI-G este utilizat pentru obtinerea pozitiei si a orientarii, prin integrarea acceleratiei pe cele 3 axe de miscare si a vitezelor unghiulare. Informatia obtinuta cu ajutorul senzorului GPS completeaza parametri de miscare deteriminati cu ajutorul senzorilor inertial. |

